За театъра, за ролите, за децата, за магията на театъра и онзи миг, в който чувстваме, че сякаш се отделяме от земята и сме повече от всичко, което можем да си обясним. За съвършенството на момента и чара на несъвършенството у човека.
Сигурно още е била студентка, когато я видях за първи път. В предаването на Ина Григорова. Водеше една рубрика, винаги много близък кадър на лицето ѝ, съвършено лице. И си спомням, така произнасяше думите, че сякаш устните ѝ и звуците имаха някакви специални взаимоотношения, почти любовни. Всичко изглеждаше толкова магично, че човек трудно можеше да откъсне поглед от екрана. Много по-късно я открих като актриса. После – и като приятелка. И като майка. Всъщност, тя е майката, която на морето, около огъня събира всички деца и ги омагьосва с някакви си нейни полуизмислени, полуистински приказки. Тя е жената, която прегръща и целува, защото така иска. Тя играе, обича и живее на един дъх.
Теодора Духовникова днес в Интервюто.
Харесва ми, когато актьорът позволи на героя си да изпадне в изстъпление, да не бъде представителен, да разруши напълно всякаква представителност. Това са най-живите и хубавите моменти и роли.
Защото най-скучно е да играеш паметник, някаква съвършена представа за някакъв човек. Всички неща, които харесваме, дори и като публика, са хора в абсолютна честност към всичките си глупости и провали. И това е или супер комично, или супер трагично, но при всички случаи истински докосва публиката, когато не си представителна извадка за човек без проблем.
Хубавите роли са тези, с които чрез репетиции, с помощта на режисьора и на собствения си талант, успяваш да извадиш много честно проблема на този човек.
Едно време в НАТФИЗ правехме такива глупости, едва ли не му измисляхме родословно дърво на героя. И сутрин преди лекции вървях като някакъв луд човек, вече влязла в роля. После разбрах, че това са тъпотии, че актьорското майсторство няма нищо общо с това.
И се сещам за Лорънс Оливие и Дъстин Хофман и един филм, в който младият Дъстин Хофман трябвало да изиграе някакъв абсолютен пропадняк и за целта цяла нощ пил, не спал, и така се появил на снимки. Оливие го попитал защо изглежда така, а Хофман отговорил : „Подготвям се за ролята“ и Оливие казал: „Защо просто не го изиграеш?“
Така че, това са грешките на младостта, чак такова шизофренично припокриване. Ако имаш хубав репетиционен процес, имаш достатъчно много време да си помислиш какъв е този човек и като си го пуснеш в теб да живее, както правя аз, от момента ,в който прочета текста, той си се настанява в теб за постоянно, във всяка ситуация, в която си си ти – като Теодора, той си седи там. Понякога случки от деня ти отговарят на въпроси, свързани с него, и малко по малко се опознавате. И накрая вече знаеш той как би реагирал в определена ситуация. И когато си на сцената, ако наистина си в образа, ти реагираш не от свое име, а от името на героя. Това е друг човек, ползващ моето тяло и моя глас. И това всъщност е добрата импровизация – когато на сцена в нещо непредвидено, реагираш като героя си. Но това е само на представления, извън тях нямам такива изживявания.
Преди години много често. Това е така наречената паника. Много често ми се случваше. Трябваше ми много време да разбера, че не това е истинското актьорско майсторство. Някакво вглъбяване и абсолютно да не знаеш какво се случва около теб и някаква проста емоция. Колкото повече време минава, толкова повече разбирам, че да бъдеш на сцената, това е изключителен контрол – контрол върху ситуацията, контрол върху случката, контрол върху това, което сте се разбрали с партньора ти, контрол върху себе си, контрол между теб и публиката – разсейва ли се или диша с нас, живее го с нас това нещо. И най-хубавото е, че хем е контрол, хем не трябва да си стегнат. Става въпрос за едно абсолютно отпускане във висш контрол.
Напоследък в живота губя по-често контрол, отколкото на сцената. Научих се да се събирам в себе си, да се концентрирам преди спектакъл и това че играя почти всяка вечер, много помага на актьорската игра, защото нашето е и занаят. Звучи, като все едно съм овладяла всички тайни на актьорското майсторство, което изобщо не е така. Изповядвам ти тук някакви истини, но фактът е, че всеки от нас се търси и постоянно стига до неща, които не е знаел до този момент. Споделям ти до какви изводи ме е довела професията досега.
Никоя от актрисите, които бих изредила, не знае всичко и не може да проповядва. И точно затова са много добри актриси – например Светла Янчева и Снежина Петрова.
Наскоро отговарях на едни въпроси за „Нощта на театрите „и ме питаха какъв е моят кошмар. Казах, че е първото въртене пред публика.
И според мен за всеки актьор е така, защото ти може да си си мислел, че някои неща много добре си ги направил, но изведнъж се появява публиката и трябва да се огледаш в нея. Аз много вярвам в публиката, разчитам на нея, уважавам я. Не вярвам в театър, който не се интересува от публиката. Не вярвам в лабораторния театър – че се самоизграждаме или лекуваме чрез него. Вярвам в публиката, тя е безпощаден лакмус за това какво си направил.
От това ми е вълнението, а паниката, която имах преди – да ми става лошо, пред припадък да излизам на сцена – сега е някаква нервност и нещо по-скоро приятно. Силно, мощно вълнение, което после много ти липсва. Като си отидеш, като свърши всичко, другото ми се струва адски скучно и нормално. Затова в живота може би искам друг адреналин да се постига. А хората около мен често не го разбират.
Супер класическо, на 9 години съм си казала, че ще бъда актриса. Рисувах и си изрязвах някакви кукли от картон и седях под масата по два-три часа да разигравам театър с тях. Цели сюжети, имах всякакви герои. И на 9 години отидох в студиата на Бончо Урумов.
Мисля, че е много по-лесно да си стъпиш в коловоза от малък и да си спестиш това лутане, наистина. Въобще дали ще успееш и дали ти е мястото там, на 9 години не е времето да знаеш. Но това няма значение. Аз и до ден днешен не съм сигурна.
Не. Въпреки че много добре зная, че тази професия не е „Червен кръст“.
И че не може просто, защото няма какво да правиш, да се заинатиш и да тропаш с крак и да казваш: „Не, аз ще си остана в театъра“. В тази професия трябва да стоиш, докато хората имат нужда от теб, докато те искат, докато имаш нещо да дадеш. В момента, в който разбереш, че не си нужен и осъзнаеш, че това не е период, а някаква трайна нагласа, тогава трябва да се оттеглиш. И съм сигурна, че един ден този момент ще дойде. Може да е скоро, може да не е толкова скоро, но бих го направила с достойнство.
Възхищавам се на хората, които напускат професията навреме и с достойнство. И тогава…
Не зная дали да ти го кажа. Винаги съм се питала как може нормален човек да стане режисьор, защото виждам за каква отговорност и ужас става въпрос, за кои дебили (актьорите), с които работиш, става въпрос – трябва да им наливаш нещо в кофите и да виждаш как то изтича като през пробито дъно. И всички хора около актьорите, целият екип, който ти е на плещите… Но напоследък гледам много кино и… наистина малко ме е срам дори да го кажа… но може би един ден бих се опитала да заснема филм. Срам ме е да го кажа, защото дори не си вярвам. И това е нещо, което съм отричала и съм се клела, че никога няма да бъда режисьор, защото според мен е една ужасна професия. Отгоре на всичко, ако се получи – актьорите са с най-голям келепир от тази работа, а ако се провали филмът – цялата вина е върху теб. Но все пак – имам някакви идеи, започвам да си мисля, че не е чак толкова отвратително, бих направила опит. Иначе бих работила нещо с комуникации, с хора. Не бих се отказала от търсенията си към човека.
Не. Иска ми се да не изглеждам зле. Но засега мисля, че още нямам този проблем.Истината е, че сега се чувствам най-добре от когато и да било. Особено от на 25. Направо ми е неудобно какъв човек съм била. И какви неща съм харесвала и за какви неща съм ревала. Нито пък се харесвам като актриса на 25. Нито пък като жена. Така че, 30-те са много хубави години ако си стъпил в това, което искаш. Имаш някаква зрялост – и да обичаш, и да живееш, и да играеш… Много по-спокойно, без истерията на провала и на доказването. Същевременно много по-емоционално, защото си натрупал повече житейски опит, палитрата ти е по-богата.
Аз мисля, че е изключително важно. Всичките актьори, които харесвам, изглеждат добре. И с това, разбира се, не се приключва. То просто не се коментира според мен. И е въпрос на личен избор. Самата аз от няколко години съм нямала случай, в който вечер да имам представление и през деня да не съм била на фитнес или да тичам в парка, или да съм си правела упражнения на сцената преди началото. Чувствам тялото си във форма, загряло и ми е много важно да не се притеснявам от него. Да не мисля как изглеждам, докато играя. Да не си мисля как ми изглежда ръката, като си я вдигам. Имам достатъчно други неща, за които да си мисля на сцената. Полагам много усилия, за да бъда спокойна в този аспект, защото е част от професията.
Напоследък почти всички представления, които правим, са много тежки и физически. Затова се учудвам на актьори, които не правят опити да са в добра форма. Защото то е уморително дори само да стоиш на сцената. И въобще в 21-ви век е несериозно. Разбира се, да се поддържаш в това, което ти е дадено като натюрел, не да се превръщаш в карикатура на нещо. Но да, напоследък представленията са тежки дори физически, но се надявам публиката да не ги разбира тези неща. То е все едно да гледаш балет и през цялото време да ти се свива сърцето дали не я боли балерината, като прави нещо. „Процесът срещу богомилите“ наистина е тежък за актьорите процес, чисто физически, особено в началото. Но в последния месец нямахме никакъв проблем с нещата, от които в началото ревахме – толкова бяхме свикнали. Точно както Грети (Маргарита Младенова) ни каза още в началото.
Преди 9. На „Любовта към трите портокала“. Зашемети ме просто! Бях много впечатлена. Плени ме. Спомням си сцената, куклите, актьорите, всичко.
При тях е друго. Буба израстна в театъра. Тя беше на 4-5 месеца, когато влезнах в Народния театър. И нямаше как, тя е изгледана от почти всички служби на театъра, знае театъра по-добре от много актьори, знае такива кътчета и тайни места. На 3 години гледаше „Крал Лир“ на голяма сцена. И в антракта всички служби отиваха да я питат има ли нужда от нещо, а тя отговаряше: „Не, не добле съм. Ще изчакам втората част“. Така че, при децата ми е различно.
Ема категорично не желае. Странно е, че тя е изключително артистично дете, но ненавижда тази професия.
Много си мисля за това и дано да ревнува, защото това е поправимо. Но ако с нещо съм я отвратила, това е по-страшно. Тя има ужас да я оценяват, много е горда. Буба по-конкретно знае, че иска да е на сцена, пък какво ще стане – ще видим.
Най-точното определение ми го е казал Фичо Тороманов.
Бяхме двете с Ани Пападополу, говорехме си за приятелството между актриси, той се засмя и каза: „Вие няма какво да делите, защото има два типа роли за жени – едната е „жената жертва“ и другата е „фаталната жена”. Та, аз не съм жертвата.
И май рядко съм играла жертва, може би само в „Гарванът“, но там съм жертва на обстоятелствата, което е друго.
Предполагам, че ще има такава смяна, тя е неизбежна. В момента мога да играя и двете неща. Оставям това на преценката на режисьорите. Аз си пазя детското в мен, но се надявам да не е прекалено инфантилно.
В живота имам повече приятелства с мъже, в театъра – също. Ако нещо се случи и искам да попитам нещо някого, защото съм неуверена или ме е срам, винаги питам приятелите ми в театъра, които са мъже.
Много особено чувство е това, всеки актьор ще ти го каже, може би по различен начин. Това е моментът, заради който това ми е по-важно дори от семейството, колкото и крайно да прозвучи, казано от една съпруга и майка. Зная, че е отвратително и една жена не би трябвало да казва такива неща, но точно в такива моменти се чувстваш не зная дали точно като кралица… малко като Господ.
Толкова всичко зависи от жеста ти, таланта ти, дори от дъха ти… Това е дуенде. Миг, в който чувстваш, че си над земята, че владееш всяка видима и невидима част. И е божествено чувство. Разбира се, много рядко се случват тези моменти. Но когато се случат, те държат за дълго. И после можеш да понесеш още много рани, обиди, предателства.
Защото и такива неща има в нашата професия. Но заради този миг си струва.
Може да гледате Теодора на 12-ти и 13-ти септември на премиерата на „Процесът срещу богомилите“ – голяма сцена на Народен театър „Иван Вазов“. Повече информация – http://new.nationaltheatre.bg/bg/repertoire/item/559-procesat-protiv-bogomilite