Исках да видя дали мога да го направя достатъчно интересен за мен самата през моите студенти. Дали и те могат да се заинтригуват. Оказа се, че на тях им е страшно интересно, започнаха да учат ритмики и шопски… Героите на Елин Пелин всъщност са нашите прабаби и прадядовци.
Много съм проклета. Иначе административната работа малко ми тежи, не че не се справям, но предпочитам творческата.
Доколкото разбирам актьорското изкуство като работа със самия теб и доколкото този човек на сцена работи със себе си самия, не мога да го оценявам като добър или лош, защото всеки човек е достатъчно интересен.
Ако той ми споделя нещо от себе си на сцената, ме интригува. Ако героят, когото той играе, е по-малък от самия него, не ми е интересно. Например ако трябва да играеш слугиня и я свалиш до параметрите на слугиня, каквато си я представяш и не вкараш цялата си същност в нея, тя няма да бъде интересна.
Има и актьори – големи майстори. А има и хора, които от сцената могат да ми кажат за човека нещо повече.
Виждам тази липса на отношение най-вече през децата и по-скоро през техния ограничен достъп до културата. Тя трябва да е навсякъде – културата не е само да ги заведеш на концерт или театър. То е свързано с това как изглежда една детска площадка, една книжарница, улицата дори как изглежда. Къде можеш да ги заведеш да се забавляват през уикенда, извън мола, например. Културата е в това как си разхождаш кучето, как се разминаваме, как се поздравяваме, как не се поздравяваме…
Така е.
Ние сме едни непораснали деца. Нашата работа е да си играем по четири часа на ден по време на репетиция. И който загуби това усещане, това удоволствие от играта, няма смисъл да го практикува повече.
Това е голямо удоволствие. Защо децата обичат да се преобличат, да са Спайдърмен или Батман… И ние правим същото на малко по-високо ниво. А пък има и някои текстове и пиеси, които изискват малко повече знания и умения от живот изобщо. В театъра всичко помага, всичко, което си натрупал през живота си – дали свириш на някакъв инструмент, или си учил език, или си спортувал….
За пианото, например. Аз самата исках пиано и дори посвирих малко, може би в техните очи недостатъчно, за да си върнем инвестицията. Обаче се оказа, че дори едно свирене на пиано е развило двете ми полукълба. И сега мога да помагам на малкия ми син, защото той е в Музикалното с пиано. Дори покрай него ще науча солфежа, който едно време лъжех, че уча, но не ме хванаха, защото имах слух. Благодарна съм, че ме водеха в зала „България“ на концерти, което не ми беше много приятно, но е развило едно музикално чувство за ритъм, за пауза, за тишина, за динамика. И това е много важно в театъра. Комуникацията също е музика – да знаеш кога да спреш, кога да продължиш, колко силно или тихо да го направиш. Това е музикален усет. Всичко, за което са ме натискали нашите, сега ми върши работа. И воденето по планини, особено в началото с нашите, не ми беше особено любимо. Но сега беше хубаво, като заведох децата. Не само заради природата, но и заради хората, които срещаш там. И да видиш как природата прецизно е измислила всичко, каква структура има, колко е изящно едно листо, едно цвете… Сега покрай децата откривам всичко наново. Това е богатството да бъдеш родител.
Да. Казала съм им. Минаваме през различни етапи и разговори на тази тема.
Аз мисля, че дали ще родиш, или ще осиновиш дете, е еднакво отговорно решение.
Това е потребност, която жената има. Потребност да сподели опита си. Защото да живееш само за себе си, поне на мен не ми е интересно.
Благословена съм, че ми се случи да съм майка и то на два пъти.