Един разговор за пороците, шаманите, публиката, песните, оцеляването и моментът, в който затвориш очи на сцената и всичко е "Космос"!
Спомням си „Ще дойдеш ли с мен“. Първото видео, което „Остава“ донесоха в телевизия ММ. Да, по-това време видеата се „носеха“. На касети. Видях го и си помислих, че тия хора не са за тук. И не са оттук. И музиката им и видът им, нищо не е такова, каквото бяхме свикнали да виждаме и да чуваме от техните колеги. А най-изумителното беше гласът на Свилен. Нямаше две мнения – или го намразваш моментално или се влюбваш в този глас завинаги. Явно обаче грешах. Грешах, че никой тук няма да се припознае в тях. Хиляди хора обикнаха тази песен и тя се превърна в огромен хит. А „Остава“ не изневеряваха. Ставаха все по -„не за тук“ и все по-добри в това, което правят. Една от малкото групи, която оцеля във времето. Те си знаят какво им е струвало.
След няколко дни излиза албумът им „Океан“ и докато говоря със Свилен за него, някак си съм благодарна, че този глас не е минал през класическата ни музикална ни школа.
Свилен Ноев в Интервюто.
Скоро трябваше да избирам пет песни за едно интернет издание и точно това си мислех – как и на петте групи, които си избрах, техните фронтмени са като шамани – толкова хипнотизиращи. Дори групата да я няма зад тях, те са като полубогове.
Исках да избера много повече, но избрах Radiohead, Stone Temple Pilots, Underworld… Няколко групи с различни стилове. Pearl Jam не ги избрах, въпреки че са любимата ми група, а Еди Ведър е истински шаман в съвременната рок музика.
Да, той е от старото поколение „шамани“. Съвременните изпълнители се опитваме хем да имаме послание, хем да оцелеем малко по-дълго време на тая Земя. (смее се).
Готино е.
Като бяхме на 20 и нещо години, гледах някакво интервю с един български рок певец и в него го попитаха: „Вече остаряваш, ще правиш ли още рок музика?“ Тогава той беше на 33. Аз сега станах на 40 и изобщо не се чувствам стар. Нито гласът ми е изморен, нито аз съм изморен.
Виждаш, че Миг Джагър на 75 е животно.
И той, и особено Кийт Ричардс. (смее се)
Да, тук нямаме и чак толкова много концерти и това може би е добре за психиката ни.
Тясно е, но на мен ми е тясно повече от това, че хората са тесногръди. Иначе е ясно – ние сме си избрали да живеем тук и не ми се мрънка, че съм направил този избор. България е хубаво място.
Иска ми се. На кого не му се иска!? Но това трябва да си го изработиш. Скоро ще свирим в Лондон, а преди няколко седмици свирихме в Берлин. Това все пак са столиците на европейското изкуство. И е голям кеф. Свириш пред 95% българи, но това са все пак култови места. В крайна сметка е просто – получаваш това, което си си изработил. Няма нито време, нито място за мрънкане. Иначе голяма част от големите медии остават все още затворени дори за група като нас, която се е доказала. И това е много тъпо. Ето, малко да помрънкам. (смее се)
Нали помниш зверския бум на музиката в България? С телевизия ММ и всичко останало. И ние бяхме част от този бум.
Повечето от колегите обаче, като станаха на 29-30 години, решиха: „Няма да се занимавам повече с глупости, ще правя сериозни неща. Пуснаха шкембета и почнаха да правят пари.“ Други имаха супер високо его и се изпокараха вътре в групите. Трети си казаха: „Моите приятели изкарват по 10 000 лева на месец, а аз изкарвам 1 000“ и се отказаха. Четвъртите, глупаците като нас, останаха, защото обичат музиката.
А може би и това е свързано с егото. Като направиш хубаво парче, няма значение на колко години си, като го чуеш по радиото и си в космоса. И не ти трябват пари, трябва само някой да ти каже „Браво!“.
Много мили неща съм чувал. Първите години, когато покрай ММ и някои радиа станахме много известни с парчето „Ще дойдеш ли с мен?“, за първи път усетихме мощната любов на хората. И може би тогава младите бяха много отворени към изкуството. А сега често по-скоро се интересуват колко пари имаш, отколкото дали работиш с душата или ръцете си, например.