Постоянно правя избори и почвам отначало, и ми харесва, че го правя, че нямам страх. Някой ще каже: „Не е съвсем отначало, нали все пак имаш натрупани дивиденти.” Така е, и слава богу, че е така. По-страшното е да си натрупал дивиденти и да не можеш да направиш избор. Да те е страх. Страхът е най-голямата гадост. Той не би трябвало да съществува. Откъде и защо се страхуваме? Страхуваме се от нещо, което не се е случило. Де факто, този страх е само идеята за нещо; че може нещо, което не се е случило, да се случи. Но де факто, то не се е случило. Ако това си го въртим в главата, ще видим колко по-лесно е и колко по-свободен се чувстваш.
Пък и мисля, че хората, които променят света, са точно такива – не ги е страх.
Говорихме наскоро с някой за страха и той ме попита: „Не е ли налудничаво да не те е страх например, че животът ти ще спре утре?” Аз нямам такъв страх. Аз смятам, че телесно и материално имаме кратък път. Другият, дългият започва после…
Обещавам ти! (смее се) И в същия този разговор някой каза: „Безумно е! Човек трябва да се защити, когато е застрашен!” Това е друго. Аз го наричам чувство за самосъхранение – това е разликата. Когато трябва да предприемеш действие, за да се предпазиш. Би било глупаво да не те е страх да скочиш от 12-тия етаж, например. Затова ти е даден мозък, разум. Има и библейски примери.
Дяволът е казал на Христос: „Скочи от тази скала и ако баща ти – Отеца, наистина те обича, ще прати ангели и те ще те хванат и ще те носят нагоре.” И Христос отвърнал: „Писано е: „Не изпитвай Господа, твоят Бог.” Това значи, че ако баща ти предварително ти е разказал за гравитацията и ти въпреки това скочиш от 12-тия етаж, значи си безумен. Той те е предупредил. Затова ти е даден разум, освен душа и сърце. Той ни отличава от животните.
Те носят дух и инстинкт, а ние – и разум, и съзнание.
В изкуството е задължително – не може да не се използват всички неща, които са ти дадени. Главата затова ти е на раменете, за да направи анализ на всичките чувства, които не могат да бъдат описани с думи. Затова често използваме различни форми на изказ, за да опишем това, което често е неописуемо. Хиляди години наред пишещи, свирещи, играещи, рисуващи хора се опитват да опишат любовта и все още има какво да се каже за нея. Има уникални попадения на музиканти, писатели, художници, които поглеждат любовта от нов ъгъл. Това е като една топка с безброй пиксели. Всеки с неговата версия се опира в същата повърхност, но всеки от неговия ъгъл. Така си го представям – като сфера, която се състои от различни гледни точки. Всички говорим за едно и също, но всеки е със своята истина.
Сега се замислям, че гняв е един от смъртните грехове. Да се гневиш е абсолютна деструкция и то не към другите, а към себе си. Няма някой, който да не се е разгневявал, да не е намразвал. И не е въпросът да не ни се случва. Въпросът е да не го храним този вълк, защото той е много гладен.
Нали знаеш притчата за двата вълка в нас – добрият и лошият. И двамата са там, важното е кой храним.
Та, не е въпросът да не си помисляме зло. Въпросът е да не държим на него, да не го захранваме, да не мислим, че това може да е начин да вървим напред. През мен е минавало всичко, което минава през всички хора, но се старая да не давам храна на този вълк. И когато пея, съм по-добрият Любо от Любо, който не пее и мисли разни неща. По-добре да пея и да правя музика. Този образ ми е по-ценният.
Гневи ме унифицирането в изкуството. „Най-големият”, „най-известният”, „най-успелият” и т.н. Много ми се иска да говорим за това, че всеки творец трябва да бъде приеман като единствен и уникален. Обобщенията в изкуството ме побъркват. Не говорим за маркетинг – доходи на година, въртене в ефир и т.н. Това е друго. Така че, ако имам цел, това е в България да започне да се наблюдава такова мислене спрямо изкуството – да се знае, че за всеки влак си има пътници и понякога някои могат да бъдат учудени, че някой влак изобщо съществува и че в него има повече пътници, отколкото в неговия. Това, че не се интересуваш от нещо, не значи, че то не се е случило.
Разбирам за какво говориш. Ние не можем да съдим и тоя влак. Тоя влак си пътува и твоят също си пътува.
Това вече е интересно. Ако сме по едни релси и го няма това, което отклонява влака, тогава трябва да мислим. И ще разберем, че явно, от едната страна, има агресия и трябва да има антидействие. Защото все единият влак е знаел, че тръгва по релсите на другия. Но аз не смятам, че има такива влакове един срещу друг. Ако не искаш да се качиш в даден влак, не се качваш. Или ако се усетиш, че не си за него, просто ще слезеш на другата гара.
Като влюбване е – пеперуди в стомаха. И някак всичко се подрежда и то по твоя начин, с твоите цветове. Аз виждам картини. Дори като пиша текстове към музика, пак виждам картини и започвам да ги описвам с думи. Представям си визуално историите, в които ме праща тази музика. Не мога да пиша музика по текст. Музиката винаги е първа. Свързвам я с начина, по който Господ може да докосва. Да ти създаде абсолютен мир, да си равен със себе си, не с другите. Ти да се уравновесиш, да се съгласиш със себе си и да си точно това, което трябва да бъдеш. Само трябва да се отпуснеш, да се отдадеш. Като общуването с Господ е. Какво толкова имаш ти да му кажеш, което той не знае!?