Беше като някоя от големите рокгрупи – само тогава и само тези хора. Деца на посткомунизма, които искаха да донесат Запада в България – Емо, Жеков, Ина, Мартин, Емилиян, Карбовски. Изгубихме битката за модерност с трагичен резултат. Но го правехме с необходимата доза уважение към себе си, към публиката и към момента. При това, забавлявайки се. Имаше вдъхновение. Това много липсва днес. Всеки се опитва да следва някакъв наложен модел – това по повод дали трябва да следваме вкуса. Разбира се, има експериментатори, има чудесни млади хора, които вършат нещо. Проблемът е, че те са потопени в общия концерт на посредствеността, който гледаме всеки ден.
Иначе самата ти знаеш, че списания по света и днес не само съществуват, но и са много дебели, и просперират. В нашата малка култура вече няма място за това.
Малка култура, забутана на долния десен ъгъл на Европа. И ще си остане такава. Имитативна. Всъщност това е проблемът. Защото има и други малки култури, които са по някакъв начин самобитни. Културата под формата на определени господстващи ценности е необходимо, но не и достатъчно условие за икономически растеж. Другите две условия са наличието на действащ пазар и политически контекст, които да позволят развитието. Плюс конфуцианското чувство за умереност. И националното разбиране, че трябва да се борим срещу колективистичната култура и ритуализма, които ни премазват. Страна на думите, а не на действията – това сме ние. Никой не смее нищо да произведе или да направи крачка встрани, защото „може и така“. Впрочем, с цялото ми уважение към Иван Хаджийски, мисля че съм открил фразата, която описва средния “народнопсихологически” българин по най-добрия начин. И тя е “Абе, аре бе, може и така“ (смее се).
Да. И докато смятаме, че може и така, то може и така. И няма друго.
Аз съм бил толкова много дълго на други места, особено в Англия, така че този въпрос не ме измъчва по никакъв начин. Може би не съм достатъчно амбициозен.
Нямам културни дефицити, ако за това говорим.
Единственото, което ме прави неспокоен със себе си, е че освен въпроса “Това разбира ли ми се?“, има и “Дали ще имам принос?”
Не просто да оставиш следа, а дали ще имаш принос. И си мислех, че ще имам с „Егоист“, но сега вече не съм съвсем сигурен. Не е достатъчно да имаш вяра, важното е да я понасяш като проклятие, да виждаш в Бога враг, палач, чудовище, като в същото време продължаваш да го обичаш и проектираш чрез него всичката човечност, с която разполагаш.
Но пък ако приемем, че имам принос, сега вече няма за какво да мечтая, освен да се занимавам с детето си.
Да построиш човек. Най-трудното нещо на света.
Автор съм на един от най-големите културни провали в най-новата история на България – изгубената битка за модерност, да се повторя. Не бяхме много хора, но я водихме сърцато, като по Казандзакис. Но я загубихме. Ето, това е провал. Но пък провалът е по-добър учител от успеха. Аз много обичам българските възрожденци и революционери. Това е културата на усилието, те ни учат на това. Трябва да си станал два пъти „себе си“, образно казано, да си станал три метра висок в душата си, за да си кажеш: „Ясно е, че няма да стане, но отивам“. Като Цанко Дюстабанов, Левски, Ангел Кънчев и Ботев. Защото всичко това има мета смисъл. И той е в това, че ако не се бориш за модерност, тогава ти си нищо. Не можеш да живееш със себе си, а човек трябва да живее със себе си най-вече.
Всеки трябва да си води сам собствените битки. Аз смятам, че има една голяма политическа битка тук и тя вече е почти изгубена. България като цяло е буквално превзета от много добре организирана престъпна група, която се маскира под името на няколко парламентарни партии – съглашението ГЕРБ-БСП-ДПС-ОП. И това е битката, която трябва да се води – битката за Освобождението на България от тези партии.
Разбира се. Но аз все още съм на 32 (смее се).