ВЪПРОСИТЕ е рубрика, в която популярни личност отговарят на едни и същи въпроси. Този път не обаче не са "едни и същи". Този път те са свързани с театъра, защото се оказа, че Стефан е в основата на Нощта на театрите. А разговора ни за културната реформа, очаквайте скоро. Оказа се, че ще е дълъг. Много дълъг.
Ако си мислите, че той е телевизионен водещ, значи жестоко сте се заблудили. Да, той е добър телевизионен водещ, но вярвам, че за него това е просто роля. Също така вярвам, че когато Стефан се научи да плете и овладее изкуството на концентрацията, насочвайки я поне за известно време в това, което умее най-добре, на театралната ни сцена с пълна сила ще изгрее „стара“ нова звезда.
Два дни преди Нощта на театрите Стефан А. Щерев отговаря на ВЪПРОСИТЕ на Интервюто.
На 30 октомври 1985 г, сряда в 18ч. Помня, защото това беше денят, в който стъпих в театралната зала на тогавашния Дворец на пионерите и като за “добре дошъл” ме изкараха на сцената без никакви церемонии – въпреки обясненията ми, че съм дошъл да търся клуба по карате. Тогава театърът ми удари шамар, показа ми колко съм малък, отвлече ме и получих Стокхолмски синдром – влюбих се в похитителя си.
Зависи от еластичността на израза, но аз мисля не „за“, а мисля “театър”. В смисъл на дори ежедневни ситуации. Мисля как тези ситуации да бъдат подчинени на някаква “театрална” логика – действие, драматургия. Създава просто по-перформативен свят, в който ми е интересно да участвам.
Стимул – реакция – действие. Това са според мен ключовите думи за да бъде един театър “верен”.
Който е на ”ти” с театъра, следва да бъде изучаван. Но дори и изучаваните твърдят, че търсят до последно. Учтивата форма е за предпочитане – създава респект.
Мълчание, крещене срещу стена, плюене през рамо. Актьорите са суеверни.
Когато съм виждал, че няма смисъл да споделяме времето си, ако това на сцената не вълнува никого.
Този, без мисъл. И този, който не вярва на това, което прави.
Авангардът идва от военната терминология и означава преден отряд, най-предната част на армията. Това са и частите, които трябва да направят път, да разчистят терена, но и да понесат много загуби. В театъра авангардът, пионерите или новаторите са тези, които изпробват нови идеи, опитват да прилагат различни естетики, експериментират с формата, с времето и пространството. Не винаги разбрани, но винаги с важна роля в очертаването на нови посоки.
Отдаденият.
Тази, която остава до края и не бърза да стане на крака заради някое ефектно изпълнение.
Тази, която е дошла за да “разпусне” след работа.
Уважително.
През годините са ми се случили няколко – “Тестамент” по “Крал Лир” на Шиши Поп от Германия, сръбската “Чайка” на Томи Янежич, и “Стаята на Изабела” на Needcompany. Винаги е имало нещо изключително като постижения в тези спектакли. Някои съм ги гледал повече от един път. “Чайка” съм я гледал четири пъти в три различни европейски града – представяте ли си какво е да си театрално “групи”. За този Gesamtkunstwerk (тотална творба) – ето, аз съм.
Обикновено предпочитам да остана насаме.
Ал Пачино в “Китайска кукла” на Д.Мамет в Ню Йорк.
Бих се научил да плета. Сериозно. Нещо трябва да ме научи да съм търпелив.
Зависи от мерните единици и кой чете резултатите. Има няколко нива и те са с различно разбиране – дали е естетическо, организационно или качествено. Има единици, които поставят някаква летва, има театри, които преследват по – високи цели, но не навсякъде цъфтят рози.
Дълъг разговор. Много. Дълъг. Разговор.
За да видят смисъла от това да тъгуват.
Нощта е различна, защото добавя стойност на преживяването. Нощта “отваря” други пространства, в които се настанява театърът, отваря проекти и идеи, където театърът е централна тема. Създава усещане за общност.
…в Президентството на церемонията на Годишните награди на Български дарителски форум.
Ако още не сте избрали вашата програма за Нощта на театрите, не е късно да го направите ТУК.