Мила Михова – кое е това момиче ?

Да си дъщеря на оперната прима Дарина Такова и да имаш амбиции в същото поприще, най-вероятно не е лесна работа. Мила обаче се справя без комплекси и това е най-малкото, което мога да кажа за нея.

12 февруари ‘15
Автор: Диана Алексиева
Фотограф: Нина Иванова
LoadingЗапази за по-късно 6'

Мила Михова – кое е това момиче ?

12 февруари ‘15
Автор: Диана Алексиева
Фотограф: Нина Иванова

Срещнах Мила преди няколко години, когато беше писателка. Оказа се, че тя и тогава си е била оперна певица или поне на път да стане такава, а онази книга се е родила от нейните ежеминутно споделяни мисли във Фейсбук, така между другото. После разбрах, че всъщност Мила е в постоянна нужда да информира света за своя живот. Под различни форми. Пътува, пее, пише, търси си гаджета в Тиндър и от време на време печели някой супер престижен конкурс. За разкош. Между другото, „разкош“ е дума, която много ѝ отива. Дори, когато короната е надуваема.  

Запознайте се с Мила Михова.

Мила, как се случи това с оперното пеене?

Семеен бизнес, какво да правиш. Всъщност, аз като малка исках да съм асистентка на фокусник, или русалка, или да пея джаз, да съм такава една.. филмова. Обаче така се завъртяха нещата, че все пак правя най-естественото нещо за себе си. Бях на един спектакъл на майка ми на „Лукреция Борджия“ в Миланската Скала. И в един момент просто разбрах, че това е, което ще правя, защото нищо друго няма смисъл. Била съм на 10.

Освен добро музикално образование и приличен глас, какво е нужно на една жена, за да стане истинска оперна прима?

Е, да е супер мацка, как. Въпреки че, големите диви от едно време като Джоан Съдерланд и Едита Груберова, са потресаващо мъжествени и смешни, когато трябва да изиграят нежна девойка или фатална куртизанка. Но пък как пеят… Иначе, италианците казват, че дивата трябва да има „grinta”. Няма буквален превод, означава нещо като „драматичен хъс“. Най-важното, според мен, е да прави нещо, което никой друг не може, да е нова, да има характер в пеенето, да направи рязко впечатление, майка ми казва „да се изстреля в орбита“. В този смисъл Анна Нетребко е абсолютната дива на модерния свят.

Плейбекът опция ли е във вашата професия?

В нито едно пеене не трябва да е опция. В нашето е немислимо. Ние пеем без микрофони. MicOff, сеш се хахаха.

Чувала съм, че много хора заспиват по време на опера. Как мислиш, какво им действа толкова приспивно?

Аз като дете редовно заспивах на спектакли на майка ми. Дремвала съм в Миланската скала, в Ковънт Гардън, къде ли не. Защото оперите са дълги и са вечер, на децата им се струват цяла вечност, защото често не разбират езика, не могат да разберат защо сега този човек не си каже какво му е с две изречения, а трябва да пее 16 минутна ария. С малки изключения, повечето опери са на тънката граница между шедьовъра и тоталната скука. Зависи как са направени и зависи с каква нагласа е слушателят. Не е никак задължително да се слуша и обича опера, тя е елитарно изкуство.

Секси ли са оперните певци?

Някои са доста секси. Някои физически не са особено привлекателни, но пеят адски секси.

Кой е най-секси оперният певец в момента?

Анна Нетребко направи сексуалната революция в операта. За първи път се изведе на предна линия женствеността, красотата, естествената, непреувеличена актьорска игра. Тя е като кино актриса. И е супер освободен артист, знае как да си играе с публиката и да поразява със секса, който носи. В последните години доста напълня, ма май не ѝ пука особено. Иначе, в момента ги въртят едни нейни клонинги, до една новите звезди се правят на нея. До една. От мъжете, повечето ми колежки примираха по Йонас Кауфман и по бившия мъж на Нетребко – Ервин Шрот, ма той според мен е гей хахаахха. Аз съм безнадеждно влюбена в баритона Людовик Тезие. Той пее адски секси.

Какво правиш винаги преди да излезеш на сцена?

Викам си личния ангел.

Как го задържате толкова дълго тоя въздух? Това въпрос на тренировки ли е?

Ми, аз още се уча. Страшна мъка ми беше в началото. Коремни мускули му е майката. Въздухът е най-трудното нещо за овладяване, ама като го направиш, нататък е лесно.

Има ли храни и напитки, които са абсолютно табу във вашата професия?

Бе, има, ама кой ги спазва тия забрани? И ние сме хора. Не е хубаво да се пие червено вино и да се ядат млечни продукти преди изява, защото образуват хрипове. Не е хубаво да се пуши, да се яде люто. Заради късното хранене след концерти и спектакли много певци развиват рефлукс и киселини, което е много вредно за гласа. Затова трябва да се внимава много.

Каква е най-нелепата дреха, с която си била облечена на сцена?

Е, катерица. Играла съм катерица, кво по-нелепо? В дипломния ни спектакъл в консерваторията  правихме една приказна опера от Морис Равел „Детето и вълшебствата“ и аз играех катерица и заедно с една жаба (мой колега тенор) бяхме някакви страшни бандити.

Кое е най-голямото ти професионално постижение?

Нямам най-голямо още. Досега се развивам доста радостно, на всички конкурси, на които съм се явявала съм била финалист, някои дори съм ги и печелила. Общо взето, при мен винаги всичко е адски спокойно, защото аз не съм болезнено амбициозна и не търся бързи резултати за нищо в живота. Ще дойде най-голямото постижение, задава се. Като ме питат „Какво правиш?“ и аз отговарям „Подготвям удар“.

Кога най-много те е било срам?

А то един и два случая да бяха. Мога напиша книга за срама. В бъдещите творчески планове ми е.

Кой е най-големият мит за оперните певици?

Че колкото са по-дебели, толкова по-голям глас имат, че чупят прозорци и чаши с гласовете си…Разни такива. Често в оперния свят хората не издържат на стреса и съвсем откровено си превъртат. Любим ми е случая на една певица, която така изчаткала, че илизала в спектакъл на „Аида“ и запявала арията от „Тоска“, дирижирала на диригента и като я викали на бис излизала на сцената и изпявала само финалната височина от арията си. Някой ден, когато стана дърта примадона, ще прегрея, ще изляза за някоя сцена на полудяване и ще изпея „Джалма“ на Дует Ритон с руски акцент.

Не ти ли стига пеенето, на пишеш от време на време?

Не ми стига вниманието, да ти кажа. Искам все да съм центъра, да ми пляскат, да ми се смеят на глупостите. Но аз не съм писател. Аз съм Мила от Интернет. Един от многото фейсбук комици, който преди време имаше нечовешкия късмет да го издадат на книга. Никога не съм имала претенциите, че съм сериозен автор, аз нямам стил на писане, пиша така както говоря и пиша за себе си и за неща, които се случват наистина.

Кой е по-богат – оперните певици или писателите?

Оперните певици. Има много ка-чинг в тази работа, ако стигнеш на високо професионално ниво. Ма и в по-ранния етап, на който съм аз в момента, можеш да се справиш. Конкурси, концерти, стипендии от хора, които вярват в теб. После вече става приятно. Някои певци взимат по 10-15 хиляди евро на спектакъл. Нетребко, Хуан Диего Флорез, Пласидо Доминго взимат и много повече. И ако продукциите са предвидени за по 10 спектакъла, за няма три години си Бай Марин Милионера.

Вярват ли ти хората, като им кажеш, че си оперна певица?

Не. Ма после казват „Аааа, ти ЗАТОВА ЛИ СИ ТАКАВА, БЕ???“

Най-големият ти кошмар, свързан със сцената?

Че трябва да изляза на сцената и човекът, който пее преди мен, е майка ми.

Майка ти по-добра певица ли е от теб?

Естествено, че е по-добра. Майка ми е един от артистите с международно значение за това изкуство. Даже се опасявам, че в България малко се знае за това, което тя беше, докато пееше най-важните роли по най-големите сцени на света. Да не говорим, че българският манталитет вечно да подценяваш успехите на другите, да подлагаш на съмнение, да нямаш респект към големите имена, вече изби тавана на търпимостта. Майка ми е огромен артист с много специален глас, с уникална харизма, с огромна енергия и винаги е била страшно секси. Истинска дива. Аз не мога, а и не изпитвам нуждата да се меря с нея- иначе трябваше да се побъркам от болни амбиции и комплекси. Аз съм едно щастливо дете на родителите си- нямам комплекси от тях, само се гордея. Всеки си върви по своя път, със своя си талант и своето си темпо, а и е много рано и доста вредно да се правят предположения докъде ще стигна аз.

Коя е най-неприятната критика, която си чувала от нея?

Ма те нейните винаги са брутални, ма аз не мога да ѝ се сърдя. Първо, защото тя има много смешен, хашлашки изказ с уникално чувство за хумор и второ, защото от нея знам, че „който те обича- те критикува“.Така че съм доволна, че непрекъснато съм под обстрел. Тя освен всичко друго е и мой учител. Откакто прекрати кариерата си и се върна за постоянно в България, тя преподава и това, което съм, го дължа на нея – и заради гените, и заради съветите, и най-вече заради бруталните критики. Ето, веднъж ми каза, че като пея гледам като “бито дете, което гълта таралежи“.

Съседите на оперните певици щастливи хора ли са?

Свикват.

А гаджетата им?

Да. Някои дори са много горди, все едно си имат някаква супер екстравагантна джиджавка вкъщи.

Какво не можеш да изпееш, а много би ти се искало?

„Пепеляшка“ от Росини, Амнерис в „Аида“- роли за мецосопран. Бих изпяла така, за лично удоволствие една „Турандот“, ма ще трябва да ме изнесат на носилка от сцената след това. Никога няма да бъде роля за моя глас. Надявам се след години като узрея да изпея Дездемона в „Отело“, Ан Болейн, Елвира в „Ернани“. Ма аз имам късмет, за моя вид глас са написани най-хубавите роли- всички мацки, които полудяват накрая.

Защо оперните певци никога не са замесени в скандали от рода на наркотици, пиянства, многоженство? Това прави ли ги скучни хора?

Пиянства и многоженство си има, как. Не са замесени в скандали, защото оперният певец все трепери да не му стане нещо на здравенцето и на гласа. И така.. Но скучни не сме. Ние сме артисти, бе. Супер яки сме.

Най-впечатляващото парти на оперни певци, на което си присъствала?

Една нова година в Рим. Домакин беше един от най-големите импресари в Италия- Саверио Клементе. Беше поканил цялата редакция на списание l’Opera и почти целия състав на „Дон Жуан“ от Римска опера. Майка ми тогава пееше Донна Елвира, съставът беше супер звезден, а режисьор- Франко Дзефирелли. Песни, танци. Велики партита стават през лятото в Пезаро, родния град на Росини, на Адриатическо море, където има фестивал на негово име, който е един от най-значимите фестивали в света и всяка година се правят три негови опери и всичките състави са нон стоп по купони по плажове и вили. А мама има и един приятел, дето му викат „Кралят на Шампанското“, даже не съм сигурна, че знам как му е истинското име. Ама като се паднеш в състав с него, театрите зареждат Moet et Chandon в закусвалнята, защото в паузите по репетициите стават луксозни почивки за сандвич аххаха.

Кои са най-престижните оперни сцени?

Скалата, Ковънт Гардън, МЕТ, Большой.

Колко още ти остава, за да се качиш на тях?

Гледай сега. Аз като бях много малка и пътувах с мама, тя винаги ме водеше на сцените на ей тия театри и ми викаше „Изпей ако трябва един тон, ама да знаеш, че си си дебютирала тука, да смъкнеш от напрежението за по-нататък.“. Така, че аз съм си дебютирала навсякъде, имам си кариера, спокойно ми е хахаха. Иначе, не знам колко време остава, но знам, че имам много работа. Ще си я свърша.

Сподели публикацията:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
photo_history
Filter by Categories
#untaggable
10 неща, които мразя…
Backstage
Актуално
Видео
Въпросите
Закуската
Интервю
Кино
Кое е това момиче?
Момчето, което…
Музика
Спорт
Театър