Аз съм на мнение, че хората с креативни професии сме длъжни да възпитаваме обществото с красиви и стойностни неща. 2004 година, когато направихме NOVA в България, нямаше такава телевизия. Така може да стане и сега. Flat дизайнът, който направихме, не присъства в нито една телевизия тук. В България още се въртят по американски тертип, никому ненужни 3D сфери и букви, дразнещи окото. Във всяка наша анимация се помъчихме да има разказ, като сме наблегнали изключително на типографията. Анимацията е с константна скорост и не е дразнеща.
Николай Тонков – Бен от години живее и работи в Берлин. Дизайнер и креативен директор на студио Formshlag, автор на десетки визии и концепции за български и чуждестранни медии. Ние сме му фенове още от LIKE.BULGARIA и всеки път, когато се появи конкурс за ново българско лого, се надяваме той да се яви и да го спечели. Тези дни обаче разбрахме и какво са имали предвид хората, когато казват „внимавай какво си пожелаваш…“ Когато в началото на лятото студиото на Бен печели конкурса за нова визия на БНТ , той дори няма представа, че работата му ще стане такъв повод за дискусия и то не само в професионалните среди. За новата визия на националната телевизия, за мнението на другите и има ли то значение, Интервюто разговаря с Николай Тонков – Бен.
Всеки има право на мнение. Мога да бъда съгласен само с хора, които имат моя опит и са направили поне толкова телевизии, колкото мен. Завършил съм Изящно изкуство и визуална комуникация и мисля, че имам достатъчно опит. Факт е обаче, че хората имат различни вкусове. Няма как да бъде направена каквато и да е творба, която да се харесва на всички. Това е ясно.
Тук проблемът не е мой, а между самата телевизия и СБХ. Аз съм достатъчно професионален в действията си, за да преценя ситуацията. Още през 2008 г. кандидатствах на същия конкурс и бях втори. Тази година по случайност четох във Facebook за конфликта между двете организации, видях че има и конкурс, на който пак реших да участвам. И може би точно тук е разковничето на проблема. Моят концепт беше много силен и аргументиран. Работя супер бързо, а точно това се очакваше и от клиента.
Недопустимо е да кажеш на клиент: „Ок, ние може да го направим, но сега идва лятото и всички са в отпуска“ (смее се). В капитализма това не работи.
Клиентът имаше точни представи как иска да стартира новия сезон, за да може да бъде конкурентоспособен на пазара и ние с нашата работа надминахме неговите очакванията. Следваща много важна точка е да измислиш и представиш нещо, което е креативно, реализуемо за срока и не на последно място, да влиза в бюджета. БНТ не е ARD, ZDF или BBC и няма техните възможности, затова нещата трябва да се мислят локално и адекватно за пазара.
Тийзърът на кампанията беше една препратка, свързваща миналото и бъдещето на телевизията. Това, че някои хора не го разбраха, не е наш проблем. Имаше естествено и такива, които веднага разбраха идеята.
Аз харесвам Стефан Кънчев, но не на сектантско ниво както определени хора. Мисля, че ако беше жив всичко щеше много да му хареса.
Предложенията да направим връзка със старите неща бяха мои, защото исках да запазя нещо, което е стойностно. Така е и с музиката, която е емблематична, както за новините, така и за основния имиджов ident.
От създаването на концепта до крайния продукт минаха месец и половина. Сега продължаваме да доразвиваме това, което създадохме.