Емил Кошлуков и „Денят започва с култура“.

Разговор за рейтинги, култура, програмиране, измерване на успеха, протести, оставки или какво всъщност се случи между един програмен директор и едно предаване за култура. Търсим отговора отвътре навън.

25 януари ‘18
Автор: Диана Алексиева
Фотограф: Диана Алексиева
LoadingЗапази за по-късно 13'

Емил Кошлуков и „Денят започва с култура“.

25 януари ‘18
Автор: Диана Алексиева
Фотограф: Диана Алексиева

Само месец, след като става програмен директор на БНТ 1, той се оказва в центъра на конфликт, който завладява най-вече социалните мрежи, а за няколко часа и пространството пред сградата на „Сан Стефано“.  В конфликта има две основни полярни позиции и три страни.

 

Едната страна е тази на протестиращите, според които Емил Кошлуков налага цензура над съдържанието и заради това трябва да напусне поста си.

 

Другата е на екипите на „Денят започва с култура“, чиято изчетена в ефир декларация, гласи че предаването е обект на натиск от програмния си директор, а по казуса трябва  да се произнесат генералният директор на БНТ Константин Каменаров и Съветът за електронни медии (СЕМ).

 

И тази на Емил Кошлуков, който в личния си фейсбук профил отговори, че никога не е налагал цензура.

Това, за да направим дългата история кратка. Но за да я разкажем обективно, както задължава етиката в нашата професия, потърсихме мнението на двете основни страни в спора. (до публикуването на интервюто все още нямаше отговор на поканата за интервю от екипа на „Денят започва с култура“)

Гласът му често се чува, бил е и от двете страни на барикадата, обичан и мразен, но никога оставащ незабелязан.

Емил Кошлуков в Интервюто.

Каква е функцията ти в БНТ?

Програмен директор на БНТ 1. Отговарям за външните  и вътрешните продукции, които виждаш на екрана, без новините, публицистиката и актуалните предавания.

„Денят започва с култура“ в твоята дирекция ли е?

Да.

Следя вашия конфликт от самото начало. Дори не зная дали да го нарека „конфликт“, защото след официалната декларация на продукцията нищо не е много ясно. Всичко всъщност се основа на един материал в сайт, който цитира единствено пост на Емил Джасим в социалните мрежи и случаят бе преразказан накратко. Можеш ли сега да ми кажеш какво точно се случи в този ден, дори да звучи малко като разпит?

От декларацията, която бе прочетена в ефир и подкрепена от екипите на „Денят започва с култура“ (която аз официално още не съм получил), има оплакване от опит за намеса…

Това го чухме, какво е оплакването?

За съжалениевсе още не съм видял никакви предоставени факти, подкрепящи тяхната декларация.

Един от тях е, че си ги задължил да изпишат партийната принадлежност на Джасим. И това се разминава с тяхната практика. Да започнем оттам.

Чл. 6 на Закона за радио и телевизия казваче медиите са длъжни да осигуряват плурализъм на гледните точки и мнения. За да може зрителят да знае, че са различни и да може обективно да оцени дадено мнение, той трябва да е информиран кой е носителят на тази информация. Все едно да поканиш Антон Кутев като изкуствовед в предаването.

Теб как те изписват?

Всякак – бивш депутат, водещ, продуцент и тн.

Тоест – ти не си член на никоя партия?

Не. Но тук дори не става дума за симпатизанти, става дума за хора от висшето ръководство на тази партия. В това предаване в един и същи ден виждаме трима такива представители, които говорят по различни теми – Емил Джасим, Манол Пейков и Александър Кръстев.

Ако бяха членове на друга партия, щеше ли да изискаш да бъдат изписани с партийната им принадлежност?

Разбира се. Всяко предаване трябва да предоставя обективна и пълна информация на зрителите, за да могат те да направят информиран избор.

Да изясним – те не са говорили там по партийни въпроси, нали така?

Нека разгледаме случая с г-н Джасим. Той не е говорил по партиен, а по политически въпрос. Темата за анализа на тоталитарния период в учебниците по история е такъв. Оценката на комунистическия режим също е политически въпрос. Учебният план на МОН е част от политиката на кабинета. Декларацията по темата на парламентарната опозиция също е политически въпрос.
И мисля, че е коректно за зрителя на обществената телевизия, след като си му казал, че даден експерт коментира темата като учител, да не му спестяваш факта, че този човек е член на национално ръководство на политическа партия. Представете си, че бяхме поканили Лютви Местан, дългогодишен учител и експерт в образованието. Можем ли да го представим като учителя Местан?

Но виж, ето това е обърнало каруцата в отношенията ти с екипа. Или поне така звучи. Какви са другите доводи?

Не зная.

Не си ли се виждал с тях оттогава?

Виждал съм се, но никой до днес не е представил аргументирано възражение или оплакване каквото и да е от двете. Може би ще ги изложат. Но нека да се върнем към партийната принадлежност – в предишния ден (четвъртък) има декларация и на тези трима лидери от „Да, България“, публикувана на партийния им сайт, която твърди, че „БНТ прокарва корпоративни интереси“. Ако това е вярно, то те тримата кой корпоративен интерес прокарват?

Ти съгласен ли си с това, което казаха гостите този ден? Интересно ли ти беше да ги гледаш? Емил Джасим винаги е интересен за слушане.

Няма значение дали на мен ми харесва или не, трябва да прилагаме Закона за радиото и телевизията стриктно.

Дойдохме и на този въпрос? Искал ли си налагане на „лайфстайл“ стилистика в предаване за култура?

Ще повторя – в оповестената декларация не са представени никакви факти. Не мога да коментирам слухове. Има твърдения за оказан натиск и влияние.

А в едно предаване се налага цензура по няколко начина – първият – когато забраниш някой да гостува, вторият – когато свалиш дадена тема, третият – когато свалиш даден брой на предаването, и четвъртият – когато предаването изцяло падне от ефир.

Което е практика в почти всички наши медии и не би изненадало никого, за съжаление.

Така е, но не знам в каква точно „цензура“ ме обвинява екипът. Не е спрян гост, нито тема, нито репортаж, нито предаване. Бих искал да чуя.

„Кошлуков подхвана културата.“ Това беше заглавието на материала.

Именно. Но това не го е казал някой от екипа. Нямам представа защо го твърдят определени медии.

Четох и твоето изявление. Според теб, успехът на едно предаване се измерва най-вече с рейтинга му…

Не. Казвам, че рейтингите са само един от измерителите на качеството.

Но ти знаеш, че едно предаване за култура се стреми да стигне до една микроаудитория. Няма как да удовлетвори „културните нужди“ на всички.

Известна теория. Ще се наложи да я оборя. Освен БНТ съществуват и други обществени телевизии на планетата. И те в много от страните, не просто са първи, а се борят помежду си за първенството. Те не представят тяхната Златка, нито излъчват Биг Брадър. Те нямат чалга, но успяват да са първи. Очевидно правят култура и там. И тя е популярна. Защото в широкия смисъл, тя засяга абсолютно всички. Ако бъде направена по приемлив начин, ако се свърже със зрителя, ако отрази нуждата на зрителя, тя няма как да не бъде гледана.

Дай пример за „приемлив начин“.

Всеки ден минавам през подлеза на НДК и там всеки ден група наистина млади момичета и момчета (от малките класове) танцуват, използвайки витрината на магазините, за да се оглеждат. Слушат музика през един телефон. Изчистени движения, перфектен синхрон, фантастични фигури. Правят култура сами, без телевизия. Това е тяхната потребност. Ако правим култура за тях, ние ще привлечем млада аудитория, ще насърчим културата, защото тя се ражда и без нашата намеса. В България има култура навсякъде, която се прави от млади хора. И аз не я виждам в студиото днес. А това трябва да прави БНТ, в аудиторията между 13-19 г. Вече има конкуренция, трябва да се борим за публика. Мога да дам хиляди примери, които ще направят предаването интересно за по-широк кръг хора. И такива примери има в обществените телевизии на Канада, Америка, Англия, Швейцария, Германия. Досега успях да прегледам тези телевизии, но има и други.

Не съм правила мониторинг на „Денят започва с култура“, но сигурно са обръщали внимание и на това. Ако сме реалисти и сме обективни – едно предаване, макар и в национална телевизия, не би могло да излезе съвсем от контекста, да надскочи по цифри тези около него, най-много да се възползва от инерцията на това преди него. А пък другите телевизии във всяко едно отношение са с по-високи рейтинги. И тук вече става дума за факти. Какви прагови рейтинги си давате, надявам се, че сте реалисти?

Поискал съм от екипа на предаването техни идеи и предложения, за да разберем как можем да подобрим БНТ – обществената телевизия, приемайки, че културата е широко понятие. Не е за пет професора. Не се прави с пет говорещи глави в студиото. Ето, ако искам да направя нещо за операта, ще направя поредица от разширени репортажи. Ще надникна бекстейдж, ще вляза в „гардероба“, ще разгледам костюмите, ще говоря с известните певци. Така операта ще стане разбираема, за да създам интерес. Защото тези, които вече харесват операта, БНТ вече ги обслужва. Галерия „Тейт“ има 3 милиона гледания на тяхната собствена видео продукция. Без да са обществена телевизия.

Така е, но така наречените от теб „говорещи глави“ излизат по-евтино на телевизията, нали в крайна сметка има и бюджет и всяко излизане от телевизията, струва нещо.

Но те излизат и сега, има репортажи, има живи връзки.

Този сутрешен блок за култура е в пъти по-добър от този преди 5-6 години. Мисля, че се развива. И че си има аудитория, ето тези хора, които протестираха, са тяхната аудитория.

Чудесно. Но аз не разбрах за какво протестираха. Срещу цензурата, но не разбрахме коя е тази цензура. Тук говорим за съдържание и за резултати. Обществената телевизия не е хол на водещия, нито на директора, не можем да каним, когото си поискаме и да харесва само на нас. Да, пийпълметрията не е единственият мерител на качеството, но е една от оценките. Ако никой не те гледа, как правиш култура. Твоето видео с Теодора Духовникова, скъпо ли беше?

Мисля, че всяка телевизия може да си го позволи.

Видя ли. А е чудесно. Въпрос на идея, а не отклонение от „пътя на културата“.

Знаеш ли, между протестиращите видях много симпатични хора, с които може би в някакви моменти сте били от една и съща страна на барикадата. Какво се случи?

Няма представа. Не зная. При мен няма нито декларация, нито е депозирано оплакване, нито е сезирана етичната комисия на телевизията, няма нищо. С цялото ми уважение към всички, но мисля, че директорът на телевизията има право да изрази мнение по самата програма. И аз имам свобода на словото. До ден днешен не съм си позволил да коментирам конкретно предаване, конкретен човек и конкретно събитие. А виждам, че хората рязко започнаха да разбират от обществена телевизия. Ако толкова се интересуваха наистина, рейтингът ни щеше да е двоен и сега нямаше да водим този разговор. А телевизията всъщност иска идеи, иска труд и разбира се, по-високи заплати. За това се борим с ръководството всеки ден, за да оценим труда на тези хора. Много от служителите, хора тук, са много качествени и заслужават да бъдат поощрени.

Мислиш ли, че хората вътресе обидиха от факта, че програмен директор става някой, който не е част от техния екип?

Не мисля, че един достоен журналист би се обидил от подобно нещо. БНТ не е единствената телевизия, не е наследствена компания, в която да работят потомствени кланове.

Обиди ли те този протест? Сам каза, че познаваш добре някои от хората, които взеха участие в него?

Не. Те имат право да протестират. През 90-та година съм се борил хората в България да изразяват мнението си. Затова съм лежал в затвора, за да имаме свобода на словото днес. Можеш да псуваш властта, да критикуваш, да си недоволен, да протестираш, да искаш оставка ако смяташ, че нещо е несправедливо. Така че, тези хора имат пълното право.

Не ти ли се иска някога да не дразниш толкова хората. Да те харесват всички?

Ако всички те харесват, най-вероятно си чехъл. Защото всички харесват само обувката. И то да я гледат. Защото няма да е удобна на всички. Така че, бих се притеснил, ако всички ме харесват.

*До публикуването на интервюто все още нямаше отговор на поканата за интервю от екипа на „Денят започва с култура“. Очакваме я.

Сподели публикацията:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
photo_history
Filter by Categories
#untaggable
10 неща, които мразя…
Backstage
Актуално
Видео
Въпросите
Закуската
Интервю
Кино
Кое е това момиче?
Мисия Маверик
Момчето, което…
Музика
Писмата на Рая
Спорт
Театър