За "Каръци", за театъра, за театралната реформа или липсата на такава, за учителите, рисковете, разочарованията и надеждата на цяло едно поколение да остарее достойно. За разлика от предишното.
С енергия за десетима, той играе, режисира и преподава. Понякога приема награди за работата си, друг път ги отказва. Въпрос на принципи, не на настроение. Учениците му твърдят, че едно от най-добрите неща, които може да ти се случи в НАТФИЗ, е Ивайло. Той им се отблагодарява, като не ги оставя без работа и преживява с тях всяка премиера и професионална стъпка. Пише сценария на „Каръци“ с мисълта за възпитаниците си и успява да събере в него голяма част от тях. Забавен, носталгичен, реален, нереален, тъжен. Черно-бял. Филм за приятелството. За надеждата. За порастването. За остаряването. С няколко награди от големи филмови форуми. Всъщност, най-добрият филм на Ивайло Христов досега. Той обаче не изглежда застинал в доволство. Той е от онези хора, които винаги са с няколко крачки напред. „Догонвам“ го на два пъти за интервю и докато говори, палейки цигара от цигара, виждам защо човек като него може да е и харесван, и нехаресван – той има онова рядко умение с лекота да нарича нещата с истинските им имена. Разбирам и още нещо. Че Ивайло трудно се догонва.
Ивайло Христов в Интервюто.
Може някой да го определи така, защото е черно-бял. Но филмът изобщо не е мрачен, дори бих казал, че е с голяма доза чувство за хумор. И това имах възможност да го проверя в различни страни. Неслучайно навсякъде печели и наградата на публиката, тоест филмът е комуникативен. Това прилагателно „мрачен“ не е подходящо.
Още докато пишех сценария, го виждах черно-бял. Като му казах на Емил (Христов) в началото, той реши, че не е добра идея, но аз настоях и той се съгласи. Мина време и аз реших, че не трябва да е така. Той обаче вече го беше „видял“ в черно-бяло. Водехме се от стремежа филмът да бъде максимално истински, близо до действителността, да има по-документално звучене. Пейзажът е друг, когато е черно-бял, лицето на актьора излиза повече.
В интерес на истината това е моя история. Като бях ученик, една моя съученичка ни изкара от класните стаи по същия начин. Тогава точно беше излязло Sweet Child in Time на Purple и тя ни събра и ни го пусна. Като гледам, младите хора и сега се събират. Не знам дали точно за музика. За компютърни игри – със сигурност. Но се събират. Това не излиза от мода.
Това е точно така. Аз докато пишех сценария, някъде съвсем случайно видях, че една група ще има концерт в Кюстендил. Качих се на колата и отидох там. Пристигнах по-рано, концертът беше от 20 часа, а аз към 14,30 седнах на площада да пия кафе. Още строяха сцената, но лека-полека към нея започнаха да пристигат момичета – ученички, очевидно, но не бяха на училище. За сметка на това бяха със силен вечерен грим, с чантички Долче и Габана… Явно за тях това беше голямо събитие.
И ми стана хем тъжно, хем смешно, хем готино, че имат нужда от това нещо да се случи. Нещо незабравимо.
И този стремеж е адски красив.